El Blog d'en Max i en Sammy

El Blog d'en Max i en Sammy

martes, 13 de enero de 2015

Els meteorits: Joc de reestructuració cognitiva

joc de reestructuració cognitiva


Avui us presento un joc de reestructuració cognitiva per aplicar amb nens fins als 8 anys d'edat. Aquest joc se'm va acudir treballant a consulta amb en Pablo, un nen que en aquell moment tenia 8 anys i que aquest mes li dono l'alta, aquest post va per a tu!
En Pablo presentava molts pensaments distorsionats i quan intentava treballar amb ell, les seves preocupacions creixien i a mesura que em parlava apareixien més i més pensaments distorsionats. Vaig utilitzar la parada de pensament, els pensaments alternatius, però no veia que fos del tot eficaç, Així que un dia se'm va acudir explicar-li una història: "Tu saps que la terra està envoltada per una capa que la protegeix que es diu atmosfera. Recordes quina funció té? L'atmosfera protegeix la terra dels meteorits que volten per l'espai i si no fos per ella, els meteorits toparien amb la terra provocant grans desastres. Avui m'agradaria conèixer com està la teva atmosfera. Cadascú de nosaltres tenim una mena d'atmosfera que ens protegeix dels meteorits, és dir, pensaments que no ens agraden i per tant no volem que ens facin mal. Et proposo que pensem en els teus meteorits, pensaments que et venen al cap i que et fan posar trist. Ara jo m'encarregaré de llençar-te aquests meteorits i tu els hauràs d'esquivar".

Com preparem el joc?

materials joc de reestructuració cognitiva
Necessitem boles de porexpan i un bolígraf. Així de fàcil. Amb el nen escrivim els pensaments negatius a les boles. Després li demanem que es posi de peu i li anirem llençant els seus pensaments negatius per tal que els esquivi. Podem incloure la paraula STOP i a part d'esquivar, ha de dir la paraula: aturada de pensament. 
Més endavant, també podem utilitzar boles amb pensaments positius i nosaltres li anirem llençant els pensaments sense avisar-lo prèviament i haurà d'esquivar els negatius i agafar els positius. 

El joc ens ajudarà a que el nen o nena ens digui com creu que pot usar aquesta tècnica amb els seus pensaments, en aquells moments en què no pugui fer servir, com hem fet aquí amb les boles. Pensem en quines alternatives podem buscar. En aquest moment em va semblar més senzill explicar-li l'aturada del pensament i generar alternatives per distreure'ns, un cop ell ja ho havia experimentat de manera lúdica.

Us animeu a provar-ho?

1 comentario:

  1. Que fantastic el vostre Blog nina.
    Us el publico a la meva pàgina principal i avui en faré difusió. Tu mira el marcador...
    Ara esta a 652. Preparada?

    SOM-HI!

    ResponderEliminar